Program „Mały ekolog”, który był realizowaliśmy  w roku szkolnym 2021/22, rozpoczął się rozmową z dziećmi na temat posiadanej wiedzy o środowisku. Po sprawdzeniu informacji rozpoczęliśmy się zastanawiać: kim jest ekolog, czym może się zajmować, aby chronić naszą planetę oraz czy każdy z nas może nim zostać?

Przedszkolaki wysłuchały wiersza W. Broniewskiego pt. „Kosz na śmieci”, który zachęcił do korzystania z koszy na śmieci i wprowadził do kolejnych zajęć o segregacji odpadów, którą przeprowadziliśmy już we wrześniu pod hasłem „ Myślę i nie śmiecę”. Przy tej okazji wszystkie grupy wspólnie zaśpiewały przygotowaną wcześniej na tę okazję piosenkę „Posprzątajmy las”. Dzieci oglądały worki w różnych kolorach, następnie  stworzyły wspólnie własną segregację odpadów według określonej cechy- plastik, szkło, papier, bio.
W ogrodzie przedszkolnym sadziliśmy wrzosy. W miesiącu październiku odbyliśmy wycieczkę do lasu i spotkanie z panem leśniczym. Tematem naszej wycieczki była obserwacja środowiska leśnego w zależności od pory roku – jesień; wpływ odpadów na środowisko leśne. Na zajęciach w ramach naszego programu omawialiśmy tematy „Las i jego mieszkańcy” oraz utrwalaliśmy charakterystyczne cechy jesieni.
Przez cały rok u nas w przedszkolu trwała akcja „Zbieramy baterie i zakrętki.” W miesiącach zimowych  słuchaliśmy wierszy, opowiadań o charakterystycznych cechach zimy. Obserwowaliśmy  zimowy  krajobraz, oraz  przez lupę zanieczyszczony  śnieg.  Wykonywaliśmy  prace plastyczne  przedstawiające  zwierzęta w okresie zimy oraz utrwalaliśmy charakterystyczne cechy zimy. Dokarmialiśmy ptaszki przylatujące do naszego karmnika. Sadziliśmy roślinki doniczkowe w celu tworzenia mikroklimatu, uatrakcyjnianie kącików przyrody.  Często  czytaliśmy  hasła    i  teksty o tematyce ekologicznej. Pierwszego Dnia Wiosny wyruszyliśmy  wycieczką nad rzekę z ekologiczną Marzanną. Wykonaliśmy  prace plastyczne  z rozmaitych odpadów bezpiecznych dla dzieci pod hasłem „Baw się z nami papierowymi odpadami”. Z okazji,, Święto  Ziemi” , po zajęciach w sali zorganizowany został  m.in. Marsz  Ekologiczny. Obrazując, jak wygląda Ziemia, zapoznaliśmy się z globusem. Oglądaliśmy ilustracje: dymiącego komina, ścieków, rozrzuconych śmieci, jako głównych zanieczyszczeń naszego otoczenia. Wspólnie stworzyliśmy plakat „Kodeks Ekologa”, gdzie zamieściliśmy nurtujące nas pytania oraz zasady pro-ekologiczne.

Żabki wysłuchały opowiadania pt.”Gryzia, Bęcek i dużo śmieci”, dowiedziały się , co należy zrobić ze śmieciami w miejscach publicznych. Poznały również etapy wzrostu fasoli, cebuli, założyły własną hodowlę fasolek w sali oraz zadbały o odpowiednie nawodnienie roślin i ich miejsce. Zagłębiając się w ekologię i znaczenie wody w funkcjonowaniu środowiska „Biedroneczki „ obejrzały bajkę edukacyjną pt. „Kropelka”. Rozmawiały o zależnościach wody i o tym jak należy o nią dbać? W ramach przeprowadzenia eksperymentu o właściwościach wody mieszały barwniki, uzyskując różne odcienie kolorów i nowe barwy. Poszerzyliśmy słownictwo o wyrazy: RECYKLING, EKOLOG, EKOLOGICZNY, dzieci poznały wyjaśnienie ich znaczenia oraz występowania. Grupa „Misie” Obejrzały film edukacyjny o nazwie: „Recykling, mamo, tato, co wy na to?”. Porozmawialiśmy o ponownym wykorzystaniu odpadów do stworzenia czegoś nowego oraz wykorzystaliśmy rolki po papierze i szary papier do zrobienia motylka.

Program rozszerzono o dodatkowe działania wzmacniające jego przekaz , takie jak: samodzielne sporządzanie kanapek z chlebka upieczonego w przedszkolnej kuchni, a wyrobionego przez samego Pana Piekarza, który nas odwiedził i zapoznał z jego pracą w ramach realizacji projektu „ Poznajemy zawody” oraz przez zajęcia ruchowe, przeprowadzanie rozmów nakłaniających do zdrowego stylu życia przy różnych innych tematach zajęć.  W trakcie zajęć dzieci poznawały również tajniki pracy rolnika- wycieczka do gospodarstwa państwa Staniszów

Dziecko po realizacji programu powinien umieć:

– dbać o piękno przyrody
– podejmować działania na rzecz ochrony przyrody i poprawy stanu środowiska
– segregować śmieci
– uzasadniać konieczności zmniejszania ilości i objętości odpadów
– oceniać działalność człowieka jako korzystną lub niekorzystną dla środowiska
– uzasadniać konieczność ochrony przyrody i dbania o środowisko

Skip to content